Hjemme hos os er det mig, der hiver trafikbøder hjem til fælleskassen. Alt fra fart-, lane violation- og højresvingsbøder. Og nu har jeg så gjort det igen. Endnu en besked fra Dubai Politi er tikket ind i Daniels inbox, indeholdende en fartbøde af den dumme slags (alle trafikbøder er jo sådan set dumme). Og som Daniel siger, så må den jo være min, for hans bil er en lejebil. Sådan én får tilsyneladende ikke bøder – det er Daniel logik.

Det er temmeligt dumt, at jeg har fået fartbøde(r), for jeg er normalt ikke én af de der Thorkild Thyrring-typer med smarte hurtige biler. Jeg er mere den der mommy-type, der dytter af andre, der ikke kan finde ud af at overholde trafikreglerne – altså en gnaven kone i virkeligheden.

Trafikreglerne i Dubai er desuden lidt loose, så det er faktisk dybt ironisk, at jeg er én af tosserne ude i trafikken. Who would have thought?!

Det dumme ved min fartbøde er, at det er tilladt (by law) at køre 20 km/t mere, end vejskiltene viser. Det vil rent lavpraktisk betyde, at du må køre 120 km/t, der hvor skiltene viser en fartgrænse på 100 km/t. – Det kaldes en grace speed limit. Så når jeg nu modtager en fartbøde, så har jeg altså kørt mere end 20 km/t over fartgrænsen. Det er både dumt og dyrt. Jeg plejer ellers altid at holde mig til fartgrænsen, men på de lidt “mindre” veje kan det godt gå lidt for hurtigt og det er bare surt, når blitz’en blinker. I Abu Dhabi fjernede de grace speed limit helt, for et års tid siden samtidig med, at de satte fartgrænsen op på de store veje. Så der falder hammeren altså med det samme.

Det er ligeledes fuld tilladt at overhale inden om (højre side), hvilket gør det noget nemmere at komme fremad i trafikken. Den helt store trafiksynder er lane violation og den er jeg også blevet snuppet i et par gange. Og det er kun fair, at politiet er obs på netop dette. Ord som sammenfletning og køkultur er en by i Rusland, når mange forskellige kulturer mødes på landevejen, hvilket skaber trafikpropper og meeeeget lange køer ved til- og frakørsler langs motorvejene. Og så er det jo fristende at springe køen over og mase sig ind foran – lige som alle de andre trafiktosser, men det man altså ikke. Det er her jeg arrigt dytter i hornet af folk, der få millimeter fra min bil tillader sig at “snige” sig ind i køen. Jeg kan mærke, at min puls stiger lige nu og jeg bliver lidt rød i hovedet!

Her skal man så huske, at det også er dybt strafbart at give fingeren i trafikken eller noget andet sted (altså skråt-op-manden). Det straffes med fængsel og landsudvisning, hvis du bliver fanget i det vel at mærke. Jeg kunne så aldrig drømme om at lange langemand ud efter andre, men det sker jo, at andre gør det.

Just don´t do it!

Der kan siges og skrives meget om trafikken i Dubai, men det vigtige er at være lidt vågen bag rattet. Uden at generalisere, så har mange pakistanere og indere rent bogstaveligt trukket deres kørekort i en automat. De har aldrig haft køretimer eller køreprøver for den sags skyld. Det er kulturelt betinget og det kan vi ikke gøre meget ved. Der sker jævnligt uheld med nedslidte bildæk, der sprænger og forudsager harmonikasammenstød. Heldigvis er de fleste uheld mindre alvorlige og kan klares med en hurtig politirapport. Der er nemlig altid en skyldig (den røde blanket) og en uskyldig (den grønne blanket). Forsikringen dækker den grønne uden afregning.

Politiet har en smart app, som kan hentes ned på telefonen, så de små uheld hurtigt kan rapporteres uden politiets direkte indblanding. Det er smart, fordi uheld ofte skaber trafikprop, når bilerne ikke må flyttes, før politirapporten er foretaget, men det virker altså kun i solo-uheld eller når der er enighed mellem de involverede parter. Og ellers må politiet ud til afhøring.

Den anden dag var det Daniel, der ufrivilligt fik et tryk i bagenden efter et lille sammenstød. Politiet var super effektive og gav ham hurtigt den grønne blanket, hvorefter han var på farten igen.

Her er der ingen klip i kørekortet, til gengæld uddeles der hvide og sorte point til de bedste og dårligste i trafikken. Jeg kan vidst ikke prale af de hvide – og mig bekendt har jeg heller ingen sorte 🙂 Og så kan jeg jo afvente med at betale fartbøden og krydse fingre for, at Sheikh Mohamed igen i år giver 50% på alle trafikbøder til december, som en tidlig julegave.

Det ville bare være dejligt!

2 Comments on Lidt om trafikregler – og bøder

  1. Hej.
    Jeg skriver fordi jeg i 2014 havde lejet en bil hos Hertz ved lufthavnen i Dubai. Da jeg kom hjem til Danmark efter et ophold i de forenede emirater, blev jeg kontaktet af hertz. Hertz kontaktede mig efter 7 år og de mener, at jeg har kørt overfor rødt samt en fartbøde. Jeg bad dem, om en video overvågning eller billeder som kan bekræfte dette, men Hertz har ingen af disse to. De har kun et dokument som de har sendt til mig. Efter 7 år ønsker de, at jeg skal betale bøden og truer mig med en retssag. jeg savner lidt info om regler og hvordan jeg forholde mig til dette. Håber du kan vejlede mig.

    • Kære Ahmad.
      Øv. Det lyder virkelig træls. Desværre har jeg ingen kendskab til lovgivningen på dette område, men en retsag kan få store konsekvenser for eventuelle rejser tilbage til Dubai i fremtiden. Jeg vil anbefale, at du tager kontakt til det lokale politi i Dubai med bødeinformationerne. Måske de har noget overvågning, som de kan finde frem i gemmerne. Ellers er en advokat nok det bedste råd.
      Held og lykke
      /Kirsten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.