Torsdag havde jeg taget fri fra arbejde for at bruge tid med min mor, der er på besøg fra Danmark. Det var sidste chance, inden Ramadanen, der efter forventning begynder på mandag og inden Alona skulle rejse 4 uger til Philippinerne fredag.

Vi udnyttede muligheden og brugte det meste af dagen på en Big Bus tur, hvor vi kørte rundt i Dubais ældre bydel, som vaskeægte turister på tur.

Det er ikke sjældent, vi ser dobbeltdækkerbusserne kører rundt i Dubais gader pakket med glade turister. Selv har jeg ikke prøvet dem før, fordi busbilletterne er så vanvittige dyre, men de har altid stået på min todo-liste. Med Entertaineren er der heldigvis to-for-én og med 50% rabat bliver prisen lidt mere spiselig.

Turen begyndte ved Dubai Mall, hvor vi købte afgang med den røde rute, der dækkede Old Dubai og som inkluderede en sejltur på Dubai Creek.

Konceptet er faktisk ret sjov, samlet set, tager ruten ca. 1,5 time at tilbageligge i et stræk, men undervejs på ruten er der flere stop, hvor folk kan hoppe af og på bussen, som altid er i rute.

Hver halve time kommer således en ny bus forbi, så med billetten i hånden kunne min mor og jeg hoppe af og på bussen, så meget vi tossede fra morgen til aften.

Vi havde fået udleveret øretelefoner og kunne på busturen følge med i Dubai’s arkitektur, historie og seværdigheder.

Vores første afhop blev det gamle distrikt Al Seef, der ligger ned til Dubai Creek. Det var også herfra, at den planlagte bådtur begyndte. Inden da, havde vi dog 45 min. til at handle og snacke.

Det var hyggeligt at gå lidt rundt i gaderne, mens vi ventede på båd-afgang, hvis bare vi kunne gå i fred for diverse sælgere.

Turens dhow cruise startede kl. 13.00 og varede en time, først den ene vej og så den anden vej. Musikken fra højtaleren kunne jeg godt have været foruden og guiden var 10 minuter forsinket i sin guide, men det var hyggeligt alligevel.

Det var sjovt at se Al Seef og resten af Dubai fra vandsiden. Jeg elsker den gamle del af Dubai, ikke trafikken eller de emsige sælgere, men stemningen og charmen.

Moderne Dubai er kendetegnet ved høje bygninger, verdensrekorder og fart over feltet. Jo større, des bedre. Jo vildere, des sjovere.

Her er i den gamle del af Dubai er det hverken vildt eller overdrevet, men det er stadig voldsomt turistet.

Efter bådturen, hoppede vi tilbage på bussen og så fortsatte turen.

Ved Old Souk, hoppede vi endnu engang af bussen, for at udforske de smalle gader fyldt med boder, krydderier, tekstil og uanede mængder af tingeltangel.

Jeg har været der så mange gange før, men der dukker altid skjulte skatte op blandt alt det andet skrammel.

Da vi igen hoppede på bussen, tog vi resten af turen i samme strækning. Det er trættende at gå rundt i Dubais gader og at kæmpe mod gadesælgere. Den friske luft fra toppen er bussen er ligeledes ganske sløvende.

Der var heller ikke nogen af de sidste stop, som lokkede os og de fleste steder, har vi besøgt så mange gange før.

Turen sluttede samme sted, som den startede – ved Dubai Mall.

Herfra kunne vi vælge at købe billetter til den blå rute, der ville føre os igennem den moderne del af Dubai, men vi havde allerede fået nok af hverdagsturismen og valgte i stedet at kalde det for en dag.

Jeg er klar på, at kalde dagen for en succes og undrer mig samtidig over, at vi aldrig har gjort det før.

Big Bus er en oplagt mulighed for at komme rundt i byen og er som strædersyet til forældrebesøg, så jeg vil bestemt ikke udelukke, at vi tager afsted igen en anden gang.