Anna og Emma ville begge gå i børnehaven Hellebælle i dag, hvis vi aldrig havde forladt Klarup og flyttede hele vejen til Dubai. I stedet går Anna nu i Foundation Class 2 (FS2) på GEMS Wellington Academy, mens Emma fortsat er at finde i British Orchard Nursery resten af skoleåret 2017/2018. Herefter vil Emma ligeledes være at finde på skolegangen, hvor hun skal begynde på Foundation Class 1 (FS1) og Anna rykker op i year 1. Fra en alder af blot 3 år er pigerne indrullet i et skolesystem, hvor skemaet står på engelsk, matematik, arabisk, fransk, idræt, outdoor adventures og billedekunst. Umiddelbart lyder det ret tidligt og det er det måske også, men tøserne elsker det heldigvis.
Begge piger følger det britiske skolesystem, hvor indskolingen med FS1 og FS2 vel bedst kan sammenlignes med den danske børnehaveklasse eller 0. klasse, men med meget større fokus på det faglige. Heldigvis er der samtidig stor fokus på kreativitet, fantasi og rollespil. Med nye tema’er hver uge bliver læring en leg, hvor børnene samtidig bevæger sig rundt og stimulerer alle sanserne.
Det sætter selvfølgelig også krav til forældrene, der må involvere sig og bakke op omkring skolernes læringsmål og hjælpe lærerne med at pynte klassen, skaffe materialer til klippe/klistre-projekter, søge land og rige rundt efter grønne T-shirts…
… huske at sende penge med i skole, så de kan komme med op til den lokale grønthandler og købe frugt.
I skolen hedder læren ms. Holland, hvilket sender mig tilbage til min egen folkeskole, hvor matematiklæren blev tiltalt hr. Larsen. Det er måske lidt gammeldags, men meget respektfuldt.
Både Anna og Emma belønnes med klistermærker, når de viser et godt eksempel i klassen. En ekstra god indsats udløser desuden house-points i skolen, som Anna samler derhjemme i bunker. Omvendt kan trodsighed og dårlige ører straffes med et besøg oppe hos mr. Rowan, der er “Head of House”. Det er sket for Anna et par gange, når hun har glemt, at det altså er læren, der bestemmer på skolen.
Pigerne lærer alfabetet og bogstavernes lyde. Vi forsøger at understøtte udviklingen derhjemme, hvor jeg hiver et alfabet-spil frem fra gemmerne, som jeg vidst nok har fået af en kollega engang.
Jeg har det lidt stramt med at skulle lære pigerne at stave i en alder af blot 3 og 4 år, men Anna får skolebøger og lektier med sig hjem, så vi hopper med på vognen. Og hygger os med det.
Med lidt overtalelse (læs skittles) får vi også øvet tal og simple regnestykker.
Anna er glad for skolen og sine legekammerater. Hun udfordres både mentalt, fysisk og socialt. Jeg er meget tilfreds med, at hun lærer om kulturelle forskelle og at respektere børn med andre baggrunde. Det er naturligt for hende, at lege med alle børn på tværs af kulturelle forskelligheder.
Emma glæder sig også meget til at starte i skole. Hun har allerede fået plads efter sommerferien og hun klarede skolens “optagelses-prøve” uden problemer.
Emma er skole-klar. Det siger Emma og det siger skolen.
Jeg er mindre klar! Min lille pige er pludselig blevet stor – eller ihvertfald større. Vi har allerede holdt hende et skoleår tilbage for at give hende lidt mere tid i nursery, men nu kan vi ikke holde hende tilbage længere. Og det ønsker vi heller ikke.
Jeg tror på, at de får så meget mere end matematik og et godt engelsk med sig fra Dubai. De er nogle heldige danske kartofler.