Det er ikke for ingenting, at jeg har taget på af mit liv i Dubai. Mad er en kæmpe stor del af mødet med kulturen, den nye livsstil og fællesskabet i det multikulturelle samfund. Universitets-veninderne fra Danmark ville gerne have en lille bid af Dubai i bogstavelig forstand og i overført betydning. “Mad og kulturelle-oplevelser” – sagde de. Og det fik de!

Birgit Johanne, Suzanne og Rikke landende i Dubai natten til fredag og tog selv en taxa fra lufthavnen til Dubai Silicon Oasis, hvor jeg havde et gæsteværelse klar til de tre veninder. Efter en god nattesøvn og en blid vækning fra nabomoskéens morgenbøn skulle pigerne selvfølgelig opleve en fredagsbrunch i Dubai. Det kan ikke komme bag på ret mange, at Lotte og jeg tog veninderne med på Palazzo Versace til Friday Brunch med pool-adgang inden maden.

Og selvom jeg har været her mange gange før, så ligger Friday Brunch ved Giardino Restaurant fortsat på min favoritliste over de bedste mokost’er i Dubai.

Efter en god morgenmad/frokost, der varede til klokken 17.00, tog vi ind til Dubai Mall, hvor vi tog del i det obligatoriske kodak-moment ved Dubai Fountain og lys-showet op ad Burj Khalifa.

Efter en lille gåtur langs vandet tog vi hjem til Silicon Oasis, hvor vi bestilte pizza og fik muligheden for at samle op på de år, der er gået, siden vi sidst var samlet i samme rum. Hvor er det bare dejligt, at få gæster fra Danmark, der kan minde mig om alle de ting jeg savner derhjemmefra. Venskaberne og familien.

Lørdag morgen stod vi tidligt op og drog afsted mod Jumeirah Moské, der er den eneste moské i Dubai, hvor ikke-muslimer er velkomne. Under programmet om “Open Doors. Open Minds” byder moskéen ikke-muslimske venner velkommen og serverer morgenmad og arabisk thé.

For 25 AED får de besøgende en lille bid morgenmad og efterfølgende en introduktion til vaskeritualerne, der går forud for de fem daglige bønner. De gentagende vask af arme, ben og ansigtet har flere formål, men det primære er en mental forberedelse på bønnen og den velfortjente pause i løbet af en ellers stressende dag.

Herefter fik vi adgang til det smukke moské og det hellige sted, hvor de besøgende fik en gennemgang af de ritualer og traditioner, der er forbundet med religionen Islam samt de fem daglige bønner.

Nysgerrige Spørge Jørgen’er kunne få svar på sine spørgsmål og vi blev alle sammen klogere på den kultur, som vi har så mange meninger og holdninger om. Nogen holder fortsat stik, mens andre blev manet til jorden.

Men befriende var det, at få italesat den frygt, der er for muslimer og ekstremismen, som intet har med islam at gøre – i traditionel forstand.

Et besøg ved Jumeirah Mosque er helt sikkert et besøg værd – uanset om du besøger Dubai for første gang, 10. gang eller har boet her de sidste 5 år.

Dagen var først lige begyndt og efter besøget i moskéen fortsatte vi turen til Gold and Diamond Park, hvor vi efter en bid frokost fik shoppet lidt guld med os hjem. Guld kan købes for en tredje del af prisen i Danmark, da bearbejdningen af guldet ikke er lige så dyrt på grund af den billige arbejdskraft i mellemøsten.

Og som afslutning på lørdagen tog vi et smut forbi Dubai Food Festival – Taste Dubai 2018, hvor vi for alvor fik smag for Dubai’s internationale madkultur med smagsprøver, gaver og konkurrencer fra restauranter samt fødevareproducenter i mellemøsten.

Selv danske Arla var repræsenteret som leverandør af mejeriprodukter.

Fredag og lørdag blev der smagt på Dubai og vi fik introduceret veninderne fra Danmark for en del af kulturen. Vi viste pigerne, hvordan vores liv har formet os i ørkenstaten på både godt og ondt.

Jeg tror, at de forstår vores fascination af landet. Og jeg håber, at de tager mere end en god ferie med sig hjem fra Dubai. Fire intense dage, var de mine gæster i Dubai og de første to dage stod den på mad og kultur – præcist som de ønskede sig 🙂